Fleischmann DCC-dekoder!
ecdk
2007-04-12 09:04:23 UTC
Jeg har anskaffet mig et Fleischmann N BR 64 - og af ren og skær dovenskab
købt det med indbygget dekoder. Og det viser sig langt fra at være
problemfrit. Jeg anvender i forvejen både Lenz Gold Mini og ESU LokPilot -
og det uden problemer.

Men Fleischmann-dekoderen (DCC 69 6858) giver et par problemer.

Indledningsvis kører "dyret" ganske udmærket, men dekoderen kan ikke
umiddelbart programmeres med min Digitrax Zephyr.

Derudover reagerer lok'et heller ikke på Zephyr'ens funktionstaster. dvs. fx
kan lyset ikke tændes.

Jeg har installeret DecoderPro, men her mangler DecoderConfigurations til
Fleischmann-dekoderne.

Har nogen derude haft tilsvarende problemer med Fleischmann DCC-dekodere? Og
løst dem!

mvh/Erik Christensen
JanM
2007-04-12 15:34:43 UTC
Hi
Post by ecdk
[...]
Ja, nej :-D

Ja, Jeg har samme problem med et Fleischmann lok (BR53) som fulgte med mit
startsæt. Det virker fint når jeg styrer det med Fleischmann's lokboss. Men
min Roco Multimaus vil ikke programmere dyret. Funktionstasterne virker
heller ikke med Multimusen.

Nej, jeg har ikke løst det endnu da jeg ikke har bruge lokomotivet så meget
siden jeg opgraderede til et par MY'ere med Lenz Gold Mini som også sidder i
mine andre lokomotiver.

/Jan
ecdk
2007-04-15 11:28:43 UTC
Post by JanM
[...]
Hej Jan

Tak for svaret!

Der er åbenbart ingen (let)tilgængelige løsninger på problemet. Jeg har
skrevet til Fleischmann et par gange, men det er åbenbart ikke en del af
deres kundepolitik at besvare kundehenvendelser.

Men jeg arbejder lidt videre på sagen, og om nødvendigt må jeg vel gribe til
at udskifte dekoderen.

mvh/Erik Christensen
JanM
2007-04-15 17:33:27 UTC
Hej Erik
Post by ecdk
Post by JanM
[...]
Jeg prøvet også at rode lidt med det.

Meld tilbage hvis du finder ud af det.

/Jan
ecdk
2007-04-15 18:19:19 UTC
Post by JanM
Hej Erik
Jeg prøvet også at rode lidt med det.
Meld tilbage hvis du finder ud af det.
/Jan
Det er en aftale!

mvh/Erik Christensen
JanM
2007-04-15 20:18:07 UTC
Hej
Post by ecdk
Post by JanM
Hej Erik
Jeg prøvet også at rode lidt med det.
Meld tilbage hvis du finder ud af det.
/Jan
Det er en aftale!
Jeg har rodet lidt med det her til aften uden af finde ud af noget.
Fleschmann decoderen er ikke modtagelig for programmering via min Multimaus.
Jeg søgte lidt på nettet og fandt frem til en tysker som tilsynelandende
havde samme problem. Men heller ikke her var en løsning på problemet. Så
vidt jeg forstod blev han anbefalet at bruge en Lenz decoder for at være
sikker på at de virker som DCC standarden foreskriver.

/Jan
Erik Christensen
2007-04-15 20:36:47 UTC
Post by JanM
Hej
[...]
Selve programmeringen har jeg - næsten - styr på. En kombination af
DecoderPro og SPROG II USB løser denne opgave. Desværre kender DecodePro
ikke Fleischmann-dekoderen, men den mangel kan man slippe forbi ved at bruge
definitionen for en standard NMRA-dekoder. Ikke helt godt - men brugbart.

Men det er unægtelig en både dyr og besværlig metode, som så vidt jeg kan
afgøre alene forårsages af, at Fleischmann - misvisende - bruger betegnelsen
DCC om, noget som ikke overholder standarden.

Tilbage er problemet med den manglende reaktion på funktionstasterne, samt
den noget besværlige proggrammering.

Jeg har netop bestilt en Locobuffer, så jeg kan bruge DecoderPro direkte på
LocoNettet. Hvis det virker, vil det gør prorammeringesdelen lidt nemmere.

mvh/Erik Christensen
Knud Jansfort
2007-04-16 16:27:23 UTC
"Erik Christensen" skrev
Post by Erik Christensen
Jeg har netop bestilt en Locobuffer, så jeg kan bruge DecoderPro direkte på
LocoNettet. Hvis det virker, vil det gør prorammeringesdelen lidt nemmere.
mvh/Erik Christensen
Hej Erik.

Jeg er lige kommet hjem fra FREMO-årsmøde, og har der bl.a. deltaget i et
lille seminar om DecoderPro. En af de staldfiduser, der dukkede op, handlede
om, at man kunne løbe ind i problemer med at programmere visse decodere på
Zephyren (bl.a. nogle Lenz-typer). Problemet skulle skyldes, at der kan gå
for lidt strøm igennem, og skulle kunne løses ved at sætte en 1Kohm modstand
fra skinne til skinne under programmeringen. Ham, der fremlagde det, havde
simpelthen indbygget en omskifter ved sit programmeringsspor, så han nemt
kunne skifte mellem "med modstand" og "uden modstand". Måske kan det også
løse dit problem??

Venlig hilsen
Knud Jansfort
Klaus D. Mikkelsen
2007-04-16 16:29:09 UTC
Knud Jansfort skriver:
Post by Knud Jansfort
for lidt strøm igennem, og skulle kunne løses ved at sætte en 1Kohm modstand
fra skinne til skinne under programmeringen.
Så kan man lige så godt sætte en vogn med lys i på sporet....

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe
ecdk
2007-04-16 20:19:51 UTC
--
Ja. selvfølgelig. Det drejer sig om at etabelere et forbrug, som kan bære
styreinformationerne.

mvh/Erik Christensen
Klaus D. Mikkelsen
2007-04-16 20:22:38 UTC
Post by ecdk
Ja. selvfølgelig. Det drejer sig om at etabelere et forbrug, som kan bære
styreinformationerne.
Det forstår jeg ikke helt.

Det skal hjælpe til, så der er mere strømforbrug, så den centralen har
et større stømforbrug (og dermed bedre kan detektere returkommunikation)
eller ?

Tilgiv mig jeg er (forhodsvis) ny indenfor digitaldrift.
Men min SPROG virker fint :-)

Du skal da være velkommen til at kigge forbi den, for at se om den kan
læse dine lokomotiver.

ecdk
2007-04-18 18:39:46 UTC
Post by Klaus D. Mikkelsen
[...]
Beklager, jeg var nok lidt for kortfattet. Men det var det samme, jeg
forsøgte at skrive.

Og min SPROG virker også fint. Det omtalte problem - med
strømforbrug/modstand - vedrører programmering direkte fra Zephyr'en. Og er
hele årsagen til jeg anskaffede SPROG'en. Hvor problemet altså ikke
eksisterer.

mvh/Erik Christensen
ecdk
2007-04-16 20:17:45 UTC
">
Post by Knud Jansfort
[...]
Hej Knud

Desværre kom jeg ikke med til Rheine, men jeg er i Kolding på tirsdag, og
hører så forhåbentlig lidt om jeres oplevelser. Vi ses måske/forhåbentlig.

Tippet med en modstand har jeg hørt før, og faktisk også prøvet. Men hos mig
hjælper det ikke på kommunikationsproblemet med Digitrax Zephyr.. Jeg har
problemer med både Tran- og Fleischmann-dekodere. Faktisk kan jeg godt
programmere begge typer (dog kan jeg ikke ændre adressen til 4-cifre), men
jeg kan ikke læse - og kontrollere - resultatet.

mvh/Erik Christensen
JanM
2007-04-16 20:26:56 UTC
Post by Erik Christensen
Post by JanM
Hej
[...]
Jeg har godt læst om SPROG II'eren. Kunne være at jeg skulle investere i
den.
Post by Erik Christensen
[...]
Mit problem er ud over at jeg ikke kan programmere decoderen at lokomotivet
tror at det er et analog lokomotiv mht. lyset. Det tænder først når
lokomotivet kører. Det har jeg også været ude for med mine Lenz decodere,
men ved at sætte CV29 til 6 var det løst. Jeg formodet jeg kan gøre det
samme med Fleischmann decoderen. Hvis bare jeg kunne komme til at
programmere den. Den har så også noget med CV12 mener jeg det er som også
som CV29 bit 3 har noget med analog genkendelse at gøre

/Jan
Klaus D. Mikkelsen
2007-04-16 20:31:56 UTC
Post by JanM
Jeg har godt læst om SPROG II'eren. Kunne være at jeg skulle investere i
den.
Den er smart :-)

Min er til "udstilling", hvis du vil "se med fingrene". Så kig forbi,
hvis du bor i området af mig.
Post by JanM
[...]
Du kan vel bare skirve til dekoderen uden at læse ud. Den modtager
kommandoerne alligvel.

Knud Jansfort
2007-04-17 08:54:09 UTC
"Klaus D. Mikkelsen" skrev
Post by Klaus D. Mikkelsen
Post by JanM
Jeg har godt læst om SPROG II'eren. Kunne være at jeg skulle investere i
den.
Den er smart :-)
Er der noget, der taler mere for SPROG end for LocoBuffer-USB? Umiddelbart
set er sidstnævnte billigere, men det spises måske af dyrere forsendelse og
told?

Venlig hilsen
Knud Jansfort
Klaus D. Mikkelsen
2007-04-17 13:52:51 UTC
Post by Knud Jansfort
Er der noget, der taler mere for SPROG end for LocoBuffer-USB? Umiddelbart
set er sidstnævnte billigere, men det spises måske af dyrere forsendelse og
told?
For mit vedkommende - ja.

Jeg har kun en strømforsyning, en PC og SPROG, samt et stykke skinne.

LocoBuffer kan ikke oversætte til DCC, men kun til xpressnet - hvilket
en RS232/485 convereter mere eller mindre også kan gøre (og sådanne har
jeg _masser_ af på lager).

Klaus Kongsted
2007-04-17 13:57:05 UTC
Post by Klaus D. Mikkelsen
LocoBuffer kan ikke oversætte til DCC, men kun til xpressnet -
Xpressnet? Du mener vel LocoNet...

Mvh.
Klaus Kongsted
Klaus D. Mikkelsen
2007-04-17 14:11:36 UTC
Post by Klaus Kongsted
Xpressnet? Du mener vel LocoNet...
Ja... jeg vrøvler bare....

Klaus D. Mikkelsen
2007-04-17 15:12:34 UTC
Post by Klaus D. Mikkelsen
Ja... jeg vrøvler bare....
Og det er netop Xpressnet der er RS485.....

ecdk
2007-04-18 18:45:42 UTC
Post by Knud Jansfort
[...]

Det er to forskellige løsninger. Locobuffer forbinder PC'eren med
LocoNet'tet - og via det til programmeringssporet. SPROG'en forbinder
PC'eren direkte til programmeringssporet. Så hvis man bruger LocoNet, er
SPROG'en ikke det mest åbenlyse valg.

Jeg er - stadig - digital-begynder, så jeg fik anskaffet SPROG'en, før jeg
fik kendskab til Locobuffer'en. Og sidstnævnte er bestilt, men endnu ikke
ankommet. Derfor er det SPROG, jeg har eksperimenteret med.

mvh/Erik Christensen
Knud Jansfort
2007-04-18 20:01:46 UTC
"ecdk" skrev
Post by ecdk
[...]
Ahaaa, se det havde jeg ikke fattet i min vankundighed! Tak for hjælpen.

Mvh
Knud Jansfort
JanM
2007-04-17 15:51:59 UTC
Post by Klaus D. Mikkelsen
Post by JanM
Jeg har godt læst om SPROG II'eren. Kunne være at jeg skulle investere i
den.
Den er smart :-)
Og den kan skrive til og læse alle CV registre?
Post by Klaus D. Mikkelsen
Min er til "udstilling", hvis du vil "se med fingrene". Så kig forbi,
hvis du bor i området af mig.
Tak, men svjv er du på fastlandet og jeg er på djævleøen :-D
Men en dag kommer jeg til Hadsten og ser jeres anlæg.
Post by Klaus D. Mikkelsen
Post by JanM
[...]
Nix. Jeg kan ikke engang få lov til at ændre CV1 (addressen) med min
Multimaus. Jeg kan kun få lokomotivet til at køre.
Jeg kan så bruge min Fleschmann Lokboss til at ændre addressen. Men det er
stort set også det eneste jeg kan programmere med den og så kan jeg endda
kun vælge mellem addresserne 1-4. :-|

Jeg tror ikke at den Fleschmann decoder overholder standarden som også Erik
mener.

/Jan
Klaus D. Mikkelsen
2007-04-17 17:11:16 UTC
Post by JanM
Og den kan skrive til og læse alle CV registre?
Ja. Den kan såmænd kun oversætte det der kommer ud af serielporten på en
PC (via DecoderPRo)-
Post by JanM
Tak, men svjv er du på fastlandet og jeg er på djævleøen :-D
Så må du lade andre om "demonstrationen".
Post by JanM
Men en dag kommer jeg til Hadsten og ser jeres anlæg.
Du skal være velkommen. Mil til mig, måske er det mig der er "togfører"
den dag.
Post by JanM
[...]
Fedt siger jeg bare.....
Post by JanM
Jeg tror ikke at den Fleschmann decoder overholder standarden som også Erik
mener.
Jeg har også mine tvivl....

ecdk
2007-04-18 18:49:47 UTC
Post by JanM
Tak, men svjv er du på fastlandet og jeg er på djævleøen :-D
Men en dag kommer jeg til Hadsten og ser jeres anlæg.
Men jeg bor på djævleøen, helt ude på den østre ende. Så hvis du skulle have
lyst til at at se/prøve noget af grejet, er du velkommen.

Jeg fremviser/demonstrerer gerne - efter fattig evne.

mvh/Erik Christensen

ec(a)post.tele.dk
JanM
2007-04-18 20:00:20 UTC
Hej Erik
Post by ecdk
Post by JanM
[...]
Tak for tilbuddet. Men jeg tror faktisk jeg er overbevist efter især at have
kigget nærmere på softwaren. Så jeg bestiller snart en

/Jan